Airsoft ajalugu
Mis on Airsoft?
Airsoft tekkis 70-ndate aastate algul Jaapanis, et pakkuda kohalikele tulirelvahuvilistele alternatiivset hobi - Jaapani seadused keelavad eraisikutel tulirelvaomamist. Sellest tulenevalt pöörati ka erilist tählepanu just airsoft-relvade sarnasusele tõeliste relvadega nii välimuselt kui tööprintsiibilt. Kaasajal on Vaikse ookeani basseinis airsoft paintballist tunduvalt populaarsem kui välja arvata Singapur, Austraalia ja Uus Meremaa, kus airsoft on erinevalt paintballist keelatud.
Ehkki airsoft-kuulide kineetiline energia on paintball-kuulidest väiksem, on nende ballistilised omadused lähedased tulirelvakuulidele. Airsoft-kuulide tabamused on üpris valusad, mis suurendab veelgi selle spordiala realistlikust võrreldes tõelise lahinguga. Seepärast on airsoft kasutamine politseinike ja sõjaväelaste treenimisel paintballist efektiivsem. See on ka põhjuseks, miks paljudes riikides on airsoft ikka veel keelatud.
Airsoft on paintballile sarnanev spordilahing, milles osalejad püüavad üksteist airsoft-püssidest tulistada 6-, varem ka 8-mm plastikkuulidega mängust välja lüüa. Nõutud turvavahendeid kasutades on airsoft üks maailma turvalisemaid spordialasid, milles kehavigastusi esineb üliharva. Airsoft-relvadel on mitmeid kineetilisi energia allikaid: süsihappegassiga täidetud gassiballoonid (õhk, mis surutakse relva nagu klassikalist õhupüssi vinnastades), aga ka tavaline korgipüstolist tuntud vedru. Viimaseks saavutuseks airsoft-relvade alal on elektrilised airsoft-püssid, kus õhu kokkusurumine toimub elektri (patareid, akud) jõul. Mängus kasutatakse erinevaid tulirelvade koopiaid, mida on sageli tõelistest relvadest üsna raske eristada. Mängule lisavad vürtsi ammendamatud taktikalised võimalused, mida kasutatakse ka tõelistes lahingusituatsioonides, sõjaväelised aksessuaarid ja kamuflaaž. Viimastel aastatel on hakanud seni Aasias populaarne mäng leidma tuliseid poolehoidjaid ka Euroopas ja Ameerikas.
Mängutüübid
Lähilahing
Lähilahing (CQB - Close Quarters Battle) on üks populaarsemaid airsoft mängutüüpe. See toimub piiratud maa-alal, mistõttu on mängukäik kiire ja pakub hulgaliselt üllatusi. Sageli markeeritakse mänguplatsil linnaosa või looduslikku maastikku. Mida rohkem käike, väravaid, aknaid, uksi, treppe, tunneleid jne on ehitatud, seda põnevam ja ootamatum on mäng osalejatele, sest kunagi ei tea, kus varitseb vaenlane, Tulistamine toimub enamasti väga lähedalt, mistõttu on ka tabamused valusad, manitsedes mängijaid suuremale ettevaatlikkusele - just sellepärast kannavadki mängijad lähilahingus lisaturvavahendeid.
Lähilahingu võib maha pidada ka öisel ajal, samuti suvalises looduslikus kohas, mis pakub ohtralt varjumisvõimalusi.
Airsoft lähilahingus antakse väga tihedat tuld, mistõttu tuleb arvestada tõsiasjaga, et mängu lõppfaasis võib airsoft-relvade tuleefektiivsus langeda - balloonides on gass otsakorral.
Sõja simulatsioon
Sõja simulatsioon ehk MilSim (Military Simulation) ühendab airsoft sõjalise rollimänguga. Võistkondadele antakse kindlad eesmärgid või ülesanded, mis tuleb saavutada või täita.
Võistkonnad jäävad kindlaksmääratud piiridega lahinguväljale kuni võitja selgumiseni või kokkulepitud mänguaja lõppemiseni, Lahinguväljalt lahkumine on lubatud vaid esmaabi saamiseks või mõnel muul elutähtsal juhul. MilSimi-mängud kestavad sagel mitmeid päevi. Näiteks Rootsis kestis suur mäng BERGET järjepanu kuus päeva. Sõjamasinaid simuleerivad MilSim osalejate või nende sõprade liiklusvahendid, ehkki on esinenud selliseidki mänge, kus kasutatakse tõelisi soomukeid ja tanke.
Kaasajal ei piirdu airsofti võimalused kaugeltki vaid CQB või MilSimiga. Lisaks neile mängitakse veel paljusi lihtsama stsenaariumiga mänge nagu näiteks:
Ellujäämismäng
milles kõik mängijad võitlevad üksteise vastu. Võidab mängija, kes viimasena "ellu jääb".
Ohvitseri- ehk presidendimängus
on vastasvõistkondade eesmärk "lasta" vastasmeeskonna ohvitseri või presidenti. Mängu muudab huvitavamaks see, kui ohvitseril või presidendil on täielik komandoõigus - nii sõltub mängu võit suuresti võistkonna liidri taktikalistest oskustest.
Värbamismäng
sobib ideaalselt metsaaladele. Selles osaleb tavaliselt kaks võistkonda, kelle eesmärgiks on tabamusega enda meeskonda saada kindlale metsaalale peitunud individuaalseid mängijaid, kes tulistavad mõlemaid võistlevaid võistkondi. Kõige oskuslikumad airsoft- mängijad paigutatakse enamasti perimeetri keskele, tehes nende tabamise sel viisil veelgi raskemaks. Mängus on variante: tabatud mängijate eest võib saada punkte või nad asuvad neid tabanud võistkonna poolele.